dinsdag 15 februari 2011

Bloot op het balkon


Kiev, 1 februari 2011

   Kortgeleden maakte het stadsbestuur van Kiev plannen bekend om het verzamelen van huisraad, het drogen van wasgoed en het schaars gekleed gaan op balkons, die uitzicht geven op het centrum van de stad, strafbaar te stellen.
   De plannen zijn vermoedelijk niet alleen ingegeven uit esthetische overwegingen, maar lijken samen te hangen met de voorbereiding voor Euro 2012. Het centrum van de stad vormt zoals bekend de thuisbasis van president Janoekovitsj – elke dag dat de president naar het parlement gaat, worden de straten afgezet met verkeersopstoppingen als gevolg.   
   Ook bij Euro 2012 zullen de centrale staten doorgang moeten bieden aan een stoet van officiële delegaties. Rommelige balkons passen niet in dit plaatje, kunnen misschien zelfs een schuilplaats vormen voor kwaadwillende sluipschutters.
  
   Het wetsvoorstel is natuurlijk de goden of in dit geval de godinnen verzoeken. De vrouwen van FEMEN lieten niet lang op zich wachten en toonden zich in volle glorie op het balkon om  
de bevolking op te roepen niet toe te geven aan de anti-terroristische paranoia van de president.
Met leuzen als ‘Mijn balkon – mijn kasteel!’ protesteren ze tegen het feit, dat de inwoners van Kiev moeten wijken voor het ceremonieel machtsvertoon van de president.








   FEMEN moedigt inwoners aan haar voorbeeld te volgen, zich vrij te voelen op het eigen balkon en zeker niet toe te geven aan de druk om het balkon te mijden als dit grenst aan gebouwen, waar overheidsinstanties zetelen. Het gaat de overheid niets aan wat mensen in hun eigen huis en op hun eigen balkon doen en hoe ze daar al dan niet gekleed willen gaan.

 
  
       
Foto's  - Inna Sokolovskaya, Jaroslav Debilyi
.

1 opmerking:

  1. Mag ik mijn balkon aanbieden voor hun was?

    Zonder gekheid: ik verbaas mij weer over de inventiviteit van de dames!

    BeantwoordenVerwijderen